W dobie Internetu oraz nowych technologii, trudno współcześnie wyobrazić sobie działające nawet w małej skali przedsiębiorstwo, w którym nie ma wdrożonych podstawowych rozwiązań informatycznych. Od wewnętrznych systemów księgowych, kadrowych czy logistycznych, po zewnętrzne platformy sprzedażowe B2B/B2C – realizacja każdego z wymienionych projektów wymaga zaangażowania specjalistów z branży IT.

Nie każdy przedsiębiorca (w szczególności ten znajdujący się na początku swojego rozwoju), jest w stanie finansowo i logistycznie przyjąć na siebie ciężar posiadania wewnętrznego działu informatycznego odpowiedzialnego za proces wdrażania i utrzymywania nowych rozwiązań technicznych i technologicznych. Zazwyczaj, w grę wchodzi outsourcing usług IT do przedsiębiorców profesjonalnie zajmujących się tworzeniem i utrzymywaniem oprogramowania. W tym właśnie miejscu powstaje zazwyczaj pierwszy i największy zarazem problem – zderzenie oczekiwań klienta i sposobu ich wyrażenia z ich zrozumieniem i realizacją przez wykonawcę.

Praktyka branży IT wypracowała już wiele ogólnych schematów umów nienazwanych służących prawidłowej i bezpiecznej dla stron realizacji projektów informatycznych. Choć oczywistym dla obu stron celem jest sporządzenie właściwych umów regulujących zasady współpracy i porozumienia, to zazwyczaj nie posiadają one odpowiedniego doświadczenia i zrozumienia praktyki prawniczej koniecznej do prawidłowego sporządzenia kontraktu. Przedsiębiorcy zwracają się w tym momencie do prawników, tworząc tym samym ciekawą, ale i skomplikowaną wielostronną relację.

Jak zazwyczaj wygląda scenariusz takiej współpracy? Prawnik nie rozumie informatyka, informatyk nie wie co ma na myśli prawnik, a pośrodku całego chaosu pozostaje nie znający się zarówno na prawie jak i IT przedsiębiorca. Co więcej, żadna ze stron nie ma przeważnie czasu ani możliwości przełamać barier wynikających z nieznajomości specyfiki swoich branż, tworząc tym samym patową sytuację która to łatwo przerodzić może się w konflikt skutkujący zakończeniem współpracy.

Ideą prezentowanego omówienia, przygotowanego przez zespół prawników Kancelarii Snażyk Korol Mordaka sp.k., jest zaprezentowanie w przystępny sposób mechanizmów prawnych wykorzystywanych do nawiązywania i zabezpieczania współpracy stron, których cele i działania mieszczą się w szeroko rozumianej branży IT. W powszechnym obiegu zauważalny jest brak publikacji, które łamiąc bariery wynikające ze zbyt skomplikowanej i profesjonalnej terminologii ułatwiałyby zbliżenie biznesowe światów prawa i technologii informatycznych. Nie należy również zapominać o trzeciej stronie, którą bardzo często będzie nie znający ani prawa ani IT przedsiębiorca, dla którego zderzenie z tymi dwoma dyscyplinami jednocześnie może okazać się przeszkodą nie do przejścia.

Celem niniejszej publikacji jest przybliżanie i próba wyjaśnienia aktualnych problemów z którymi spotykamy się, świadcząc profesjonalną pomoc prawną. Snażyk Korol Mordaka sp.k. w treści publikacji nie opisuje całościowo stanu faktycznego oraz prawnego związanego z jej tematem, nie świadczy pomocy prawnej i nie ponosi odpowiedzialności za możliwe konsekwencje jakichkolwiek działań podjętych w oparciu o dostarczone w niej informacje. W celu uzyskania wyczerpujących informacji lub porady prawnej, prosimy o kontakt z prawnikiem.

Pobierz bezpłatnego E-booka

Przygotowaliśmy dla Ciebie gotowy plik PDF. Wystarczy, że zapiszesz się do naszego newslettera.

Kancelaria Snażyk Korol Mordaka będzie wykorzystywać Twoje powyższe dane wyłącznie w celu przesyłania Ci drogą mailową informacji o nowych produktach i usługach, a także o nowych eventach. Jeżeli nie chcesz zapisać się do newslettera, możesz kupić ten e-book za 15 zł netto. Zapraszamy wtedy do kontaktu z nami.


Oświadczam, że zapoznałem się oraz akceptuję Politykę prywatności.